-
Prof. Dr. BARIŞ KORKMAZ
-
Doç.Dr. MEHMET YANARDAĞ
-
DOÇ.DR. OYTUN ERBAŞ
Otizm - Prof. Dr. Barış KORKMAZ
Barış Korkmaz, orta öğrenimini Bornova Anadolu Lisesi’nde, tıp öğretimini Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde tamamladıktan sonra nöroloji uzmanlığını İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı’nda yaptı (1986-1991).
İngiltere-İskoçya Edinburgh Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı’nda çocuklarda öğrenme ve konuşma bozuklukları üzerine staj yaptı ve kurslara katıldı. ABD New York Albert Einstein Tıp Fakültesi Çocuk Nörolojisi Bilim Dalı’nda çocuk nörolojisi, otizm, çocuklarda konuşma bozuklukları üstüne staj ve ABD Seattle Tıp Fakültesi Nöropsikoloji Laboratuvarı ve Gelişimsel Nöroloji Laboratuvarı’nda gözlemler yaptı.
Çok sayıda yerli ve yabancı yayının yanı sıra Yağmur Çocuklar, Asperger Sendromu, Beyin ve Dil, Pediatrik Davranış Nörolojisi, Children’s Social Relatedness adlı kitapları vardır.
Halen İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı’nda öğretim görevlisi olarak çalışmakta; ayrıca Boğaziçi Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nde “Selected Topics in Clinical Psychology” dersini vermektedir.
1990 yılından beri ağırlıklı olarak otizm, dil ve konuşma bozuklukları ve öğrenme bozuklukları üstüne çalışmaktadır.
Kişisel Bilgiler
Halen İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Nöroloji Anabilim Dalı’nda öğretim görevlisi olarak çalışmakta; ayrıca Boğaziçi Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nde “Selected Topics in Clinical Psychology” dersini vermektedir.
Mesleki İlgi Alanları
Pediatrik kognitif nöroloji, otizm, dil ve konuşma bozuklukları ve öğrenme bozuklukları
Barış KORKMAZ Ah Şu Otizm Adlı Kitabında yer alan başlıca içerikler :
İÇİNDEKİLER
OTİZMLE İLGİLİ SORULAR VE BAŞLICA ÖZELLİKLER
I. OTİZM NEDİR ?
Otizmde temel belirtiler nelerdir?
PDD nedir? Yelpaze (“spectrum”) kavramı ile ne kastedilir?
Otizm nelerle karışır?
En erken nasıl tanınır?
Bebekken nasıldırlar?
Nasıl tanı konur?
Tanıda gözleme ve sorgulamaya dayalı teknikler nelerdir?
Erken tanının önemi nedir?
Ne gibi belirtiler gösterirler?
İnsanlar ve olaylarla anormal ilişkiler
Eşyalarla anormal ilişkiler
Rutinleri ve ritüelleri (merasimleri) izlemede mantıksız ısrar
Otizmli çocuklarda oyun özellikleri
Otizmin alt tipleri var mıdır?
Asperger sendromu nedir?
Asperger sendromu ile yüksek işlevli otizm arasındaki ayrım
Otizm ve Asperger sendromu birbirine dönüşebilir mi?
Son sınıamada Asperger sendromunun kaldırılması ne anlama gelmektedir?
Atipik otizm nedir?
Yüksek işlevli otizm hangi durumlarla karışır?
Kesin tanı konamazsa ne yapılmalıdır?
Sonradan otizm gelişir mi?
Çocukluk çağının dezentegratif psikozu nedir?
Otizmin şiddeti
Solaklıkla ilişkisi nedir?
Otizm sıklığı açısından cinsiyet, ırk, ulus, sosyal sınıf farklılıkları gösterir mi?
Otizmin yaygınlığı nedir?
Otizmin görülme sıklığı artıyor mu? Otizm salgını mı var? Nedenleri?
II. OTİZMDE HAREKET BOZUKLUKLARI NELERDİR,
MOTOR GELİŞİM NASILDIR?
Stereotipi nedir?
Otizm ve katatoni
Otizmli kişilerde tik görülür mü?
Otizmli çocukların bir bölümü parmak ucunda yürür!
Otizmde motor beceriler, ince motor koordinasyon nasıldır?
El becerileri nasıldır?
III. OTİZMDE DİL ve KONUŞMA SORUNLARI NELERDİR?
Konuşmaları nasıl olur?
Konuşmaları nasıl gelişir?
Konuşması gelişmeyen otizmli çocuk olur mu?
Semantik-pragmatik dil bozukluğu
Landau-sendromu nedir?
Genel öğrenme sorunları
Hiperleksi
IV. OTİZMİN NEDENLERİ NELERDİR?
Otizme ne sebep olur?
Doğum öncesi sorunlarla ilişkisi var mıdır?
Doğum anındaki sorunlarla ilişkisi var mıdır?
Otizm ve genetik ilişkisi
Genetikle ilgili bazı bilgiler
Otizm neden genetik bir hastalıktır?
Otizm ve genler
Genetikte son durum
Rett sendromu nedir?
Genetik araştırmaların önündeki engeller
Genetik araştırmalar açısından başka bir yaklaşım
Bir çocuğu otizmli olan ailenin bir başka çocuğu olursa risk nedir?
Genetik danışmanlığa başvuranlar ne gibi sorular sorarlar?
Genetik araştırmanın yararları ne olacaktır?
Otizmli bir çocuğun akrabalarında otizm
İkiz otizmliler
Geniş otizm fenotipi nedir?
Otizm geni!
Otizm, sadece genetik bir hastalık mıdır?
Otizmin serotonin ve diğer biyokimyasal aracılarla ilişkisi nedir?
Bağışıklık sistemi bozukluğuyla ilişkisi nedir?
Aşılarla ilişkisi
Annenin terk etmesi veya bakıcının değişmesi ile ilişkisi nedir?
V. OTİZMLİLERDE HANGİ TETKİKLER YAPILIR?
Otizmde hangi durumlarda tetkik istenir?
Başlıca laboratuvar testleri nelerdir?
Kromozom analizi nedir?
Otizm ve epilepsi ilişkisi nedir?
EEG nedir ve otizmde ne zaman istenir?
İşitme ile ilgili tetkikler nelerdir?
Manyetik rezonans (MR) ne zaman istenir?
MR’ın avantajları ve zararları
Otizmin mekanizmaları
Otizmin beyinle ilişkisi nedir?
Beyin araştırmaları nasıl yapılmaktadır?
Manyetik rezonans (MR) görüntüleme tekniği ve otizm araştırmaları
Diğer araştırma teknikleri nelerdir?
Zihinsel engellilik ile ilişkisi nedir?
Zekâ testleri nelerdir?
Zekâ testlerinde puanlama
Otizmlilere zekâ ve diğer nöropsikolojik testler yapılabilir mi? 82
Otizm ve öğrenme
Otizm ve öğrenme biçimleri
Üstün zekâlı otizmliler
Özel becerileri nelerdir?
Otizm ve yürütücü işlevler
Otizm ve görsel düşünme
VI. OTİZMLİ ÇOCUKLARDA SIK KARŞILAŞILAN VE GÜNLÜK YAŞAMDA SORUN OLABİLEN DURUMLAR NELERDİR?
Otizm ve duyu sorunları
Otizm ve dokunma / dokunulma
Otizm ve hiperaktivite
Otizm ve saldırganlık
Otizm ve öe nöbetleri
Otizm ve kendine zarar verici davranış
Otizmliler ağrıya dayanıklı mıdır?
Otizm ve takıntı
Otizm ve uygunsuz korkular
Otizm ve değişikliğe tepki
Otizm ve ani gülme / ani ağlama
Bruksizm nedir?
Otizm ve tuvalet terbiyesi
Otizm ve cinsellik
Otizm ve mastürbasyon
Otizmli kız çocuklarında bazı sorunlar
Otizm ve âdet görme / regl (menstrüasyon)
Otizm ve diş hekimi
Ek fiziksel sorunlar (körlük, sağırlık, orta kulak sorunu vb.)
Otizmli ve hastaneye yatış
Otizmlilerde uyku sorunları
Otizm-şizofreni ilişkisi nedir?
Diğer psikiyatrik sorunlarla ilişkisi nedir?
VII. OTİZM VE BESLENME
Otizmlilerde yeme sorunları
Otizm ve obezite (aşırı kilolu olma)
Otizm ve alerji
Otizm ve kabızlık (konstipasyon)
VIII. OTİZM VE TEDAVİ
Otizm düzelir mi? Kesin tedavisi var mıdır?
Hangi tedaviler vardır?
İlaç tedavisi ne zaman ve ne amaçla kullanılır?
İlaç tedavisi nasıl etkili olur?
Hangi ilaçlar kullanılır?
Yeni tedaviler var mı?
Özel eğitimin başlıca amacı nedir?
Otizmli bir çocuğun gündelik yaşamda öğrenmesi gereken başlıca sosyal davranışlar
Eğitsel tedavilerin temel ilkesi nedir?
Otizm ve ödül
Erken yaşta başlanan tedavinin amacı nedir?
Otizme çok erkenden uygulanan hafietici terapi yaklaşımı!?
Otizmde eğitim ve terapi
Davranışsal tedaviler
Uygulamalı davranış analizi–UDA (“Applied behavior analysis”- ABA)
Fırsat öğretimi
Temel tepki öğretimi (“Pivotal response training” - PRT)
Zihin kuramı eğitimi (“eory of mind training”)
Diğer davranışsal yöntemler
Psikoterapi
Dil ve konuşma terapisi
Yardımcı yöntem veya araçlarla sağlanan iletişim nedir?
Eğitim ve/veya terapi konusunda yaşanan güçlükler nelerdir?
Otizmli çocuk ve okul öncesi ve okul eğitimi
Eğitimin yan etkisi olur mu?
Disiplinlerarası sıkı bir eşgüdüm gerektiren otizm terapisinde
nörolog perspektifinden iyi bir özel eğitimci nasıl olmalı?
Alternatif / tamamlayıcı / destekleyici tedaviler
Gastrointestinal tedaviler (beslenme tedavileri)
Diyet tedavisine genel bakış açısı
GAPS (“gut and psychology syndrome” / “GAP syndrome”) diyeti
Vitamin tedavisi
Yağ asitleri (omega-3 vb) tedavisi
Otizmde fizyoterapi
Uğraş terapisi / iş-uğraşı terapisi
Ergoterapi
Duysal bütünleme terapisi (“sensory integration therapy”) nedir?
Diğer fiziksel terapiler
İşitsel bütünleme tedavisi (“auditory integration therapy”)
Transkranyal manyetik stimülasyon (TMS) tedavisi
Sanat terapisi
Müzik terapisi
Dans / hareket terapisi
Güzel sanatlar terapisi
Şiir terapisi / bibliyoterapi
Hipoterapi (hayvanlarla terapi)
Güncelliğini yitiren tedaviler
Ülkemizde güncelliği olan ama uyarı yapılmış tedaviler nelerdir?
Yurt dışında tedavinin anlamı var mıdır?
IX. OTİZM, AİLE VE TOPLUM
Ailenin ne tip desteğe gereksinimi vardır?
Tanıyı kabul edebilmek
Otizmli çocuk ve kardeşleri
Otizmli ve toplumla ilişkiler
Otizmi olan kişilerle iletişim
Otizmli biri eğer istenilen bir şeye hayır derse veya bir şeyi yapmayı reddederse
X. ERGENLİK VE ERİŞKİNLİKTE OTİZM
Otizm yaşam süresini biyolojik açıdan kısaltan bir hastalık değildir.
Nasıl bir gelecek onları bekler? Otizm ve erişkinlik dönemi
Erişkin otizmlinin gereksinimleri nelerdir?
Otizme dair şimdilik son söz
Çocukların gelişim basamakları